Holland Casino Scheveningen

Holland Casino Scheveningen,
één grote familie die goed voor elkaar zorgt!

Holland Casino Scheveningen is in november 2017 erkend als mantelzorgvriendelijke werkgever. Nu zijn wij natuurlijk benieuwd hoe vriendelijk deze werkgever is. We vragen Petra Janssen, manager Services en Ferry Clemens, instructeur naar hun ervaringen. Ze werken beiden al zo’n 30 jaar bij Holland Casino en zijn dus goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de afgelopen jaren.

Vraaggestuurde roosters en je kunt de ‘joker’ inzetten!
‘Mede dankzij mijn onregelmatige diensten en het werken met een vraaggestuurd rooster bij Holland Casino, kan ik werk en de intensieve zorg voor mijn zoon Luuk prima combineren. En we hebben bij Holland Casino de mogelijkheid om een paar ‘Jokers’ (extra vrije dagen) per jaar in te zetten. Daardoor kan ik er ook vaak overdag of bij een calamiteit voor Luuk zijn en kunnen we de zorgtaken thuis mooi verdelen’, aldus Ferry.

Twintig jaar geleden was er meer hiërarchie en waren deuren gesloten. Nu staan alle deuren open en zijn managers makkelijk benaderbaar, aldus Ferry

Petra: ‘Ik ben nu zo’n 3 jaar leidinggevende van Ferry. Het is eigenlijk helemaal niet moeilijk om Ferry te helpen zijn werk bij Holland Casino en zijn zorgtaken voor Luuk te combineren. Wij werken met vraaggestuurde roosters. Dit betekent dat Ferry, net als alle andere collega’s, zijn rooster wensen bij de planners kenbaar maakt. Ik denk wel dat ze bij de afdeling planning misschien net een beetje extra rekening houden met Ferry’s wensen vanwege zijn thuissituatie. Dat vind ik ook logisch, zo doe je dat binnen een familie. Het was wel even een uitdaging om een geschikte parkeerplek voor Ferry te regelen, toen hij een paar jaar geleden voor Luuk een bus moest aanschaffen omdat Luuk rolstoelafhankelijk werd. Onze parkeergarage bij het casino is niet toegankelijk voor busjes. Maar dat hebben we samen opgelost.

Ga het persoonlijke gesprek aan
Natuurlijk zijn er meer collega’s met mantelzorgtaken. In het traject naar de Erkenning zijn we met een aantal activiteiten gestart die deze mantelzorgers in beeld brengen. We hebben een enquete uitgezet om ook het signaal richting collega’s af te geven dat Holland Casino het combineren van werk met (mantel)zorgtaken serieus neemt. We kennen een startgesprek met nieuwe medewerkers, functioneringsgesprekken en eindgesprekken. Tijdens het startgesprek vragen we al of iemand bijzondere zorgtaken vervult en dit doen we natuurlijk ook tijdens de functionerinsgesprekken. Als een collega geen mantelzorgtaken heeft naast het werk, dan vragen we of ze bereid zijn mantelzorgende collega’s te helpen. Het is het mooist als je elkaar binnen het team direct kunt helpen!

Tips van Ferry en Petra
‘Zorg er voor dat je als manager makkelijk benaderbaar bent. Durf je kwetsbaar op te stellen. Ik ben ook mantelzorger geweest en deel mijn ervaring met collega’s. Ik weet zeker dat collega’s daardoor makkelijker naar mij toe komen als ze zelf in een mantelzorgsituatie terecht komen. En niet onbelangrijk: blijf aandacht houden voor mantelzorgers binnen de organisatie. Er zijn vast meer collega’s met mantelzorgtaken bij Holland Casino dan dat wij op dit moment weten. Daarbij kunnen mantelzorgtaken ineens ontstaan. Het aantal mantelzorgers en wie er mantelzorger is, kan van de ene op de andere dag veranderen.’, aldus Petra.
Ferry: ‘Biedt een luisterend oor en houd aandacht voor het thema werk en mantelzorg in gesprekken, op intranet, in nieuwsbrieven. Deel ervaringen en tips met elkaar. Doordat ik mijn verhaal deel, realiseren collega’s soms dat ze eigenlijk zelf ook mantelzorger zijn.’

Persoonlijke verhaal van Ferry
‘Mijn mantelzorg verhaal begint 13 jaar geleden. Toen werd mijn zoon Luuk geboren. Een mooi mannetje, die wel wat extra medische aandacht nodig heeft. Na 2,5 jaar kwam eindelijk de diagnose: autisme en epilepsie. Dat was een behoorlijke klap. Ik zat al een tijdje tegen een burn-out aan, dit nieuws duwde me over de grens. Mijn werkgever was zeker op de hoogte, ik kon niet anders dan erover praten met mijn collega’s. De zorg voor mijn zoon thuis, trekt een behoorlijke wissel op ons privé leven en dat merken collega’s natuurlijk ook op het werk. Bij Holland Casio ben ik heel goed opgevangen. Eigenlijk wil je even helemaal niets meer. Maar de bedrijfsarts adviseerde om toch af en toe even langs te komen en contact met mijn collega’s te houden. Dat advies heb ik opgevolgd en daar ben ik achteraf heel blij mee. Het maakte mijn reïntegratie bij de Holland Casino familie een stuk gemakkelijker.

Inmiddels hebben we thuis ons leven helemaal ingericht rond Luuk. Hij gaat nu elke dag van 08.30-15.30 naar ‘school’ en een week per maand verblijft hij in een logeerhuis. Mijn vrouw heeft haar schoonheidssalon verruild voor een winkel die ze parttime samen met een vriendin runt. Ik kan gelukkig fulltime blijven werken. Een week in de maand, als Luuk naar het logeerhuis is, leven we als een normaal gezin. Dan is er op vrijdagmiddag tijd voor een glaasje wijn en besef je wat een impact de extra zorgtaken hebben.’

Tekst Nicole Walma
Fotografie Marco Heyda