Dovida (voorheen Home Instead) ondersteunt senioren, veelal met dementie, die zo lang mogelijk veilig en verantwoord thuis willen blijven wonen met Individuele Begeleiding, Persoonlijke Verzorging, ondersteuning In & Om Huis, training en advies.
— Erkende organisatie sinds 1 december 2024 —
Welke acties heeft uw organisatie uitgevoerd om medewerkers bewust te maken van het thema?
- In sollicitatiegesprekken vragen we naar (mantel)zorgervaring.
- In de oriëntatietraining worden zowel de normen en waarden van Dovida t.a.v. mantelzorg besproken als tools waarmee we in onze dienstverlening mantelzorgers ondersteunen.
- We werken aan de ontwikkeling van Intranet om meer over mantelzorg te delen.
- We delen één keer per zes weken een nieuwsbrief waar o.a. mantelzorg in besproken wordt.
- Mantelzorg is een kerncompetentie van Dovida. Deze kerncompetentie wordt altijd besproken tijdens evaluatiegesprekken.
- We werken aan een training over begrenzing (waarin we ook persoonlijke grenzen als mantelzorger aangeven).
- Met MVT zijn afspraken gemaakt om bij een volgende medewerkersbijeenkomst het thema mantelzorg te bespreken.
Hoe bevordert u de dialoog tussen leidinggevenden, mantelzorgers en collega’s?
- Jaarlijks voeren we een medewerkerstevredenheidsoverzoek waarin specifieke vragen met betrekking tot mantelzorg kunnen worden gesteld.
- We hebben één keer per zes weken een bijeenkomst met een klankbordgroep waarin thema’s zoals mantelzorg besproken worden.
- We voeren minimaal één keer per jaar een formeel evaluatiegesprek met onze medewerkers.
- Ons kantoor is 24/7 bereikbaar, ook voor medewerkers die ondersteuning willen bij hun mantelzorgtaken.
- Tijdens onze trainingen stimuleren we onderlinge uitwisselingen van ervaringen en informeel contact, zodat collega’s ook elkaar weten te vinden.
- De leden van het Support Team vervullen verschillende rollen naar onze medewerkers, waardoor de medewerker op verschillende vlakken op meerdere momenten contact en een bewust vangnet heeft.
- In het personeelshandboek willen we een stuk toe laten voegen over mantelzorg(ondersteuning) als CAREGiver bij Dovida.
Welke maatwerkoplossingen zijn in uw organisatie mogelijk en hoe is dit geregeld?
- Medewerkers mogen vanaf het begin hun eigen beschikbaarheid doorgeven en aangeven hoeveel uur ze willen werken. Hierdoor zijn we als organisatie al vroeg betrokken in het mantelzorgproces en kunnen we op tijd sturen om verzuim te voorkomen.
- Er is een support team dat waakt over de mantelzorgers in het team. Het support team biedt ook op verschillende vlakken en momenten contact en bijsturing waar nodig.
- In onze promotie- en trainingsmaterialen wordt mantelzorg(ondersteuning) meermaals besproken. In nieuwe promotie- en trainingsmaterialen willen we ondersteuning aan mantelzorgers sterker naar voren laten komen.
- Bij formulieren die we gebruiken voor evaluatiegesprekken kunnen/willen we vragen toe laten voegen die specifiek gericht zijn aan mantelzorgers en hun taken (naast hun werk).
- Ons kantoor is 24/7 bereikbaar waardoor er altijd een collega klaarstaat om mantelzorgers te ondersteunen.
- Minimaal vier keer per jaar organiseren we bijeenkomsten voor collega’s waar we relevante thema’s, zoals mantelzorg, bespreken en nieuwe handvatten proberen mee te geven.
- Wij werken aan trainingen met verschillende thema’s die betrekking hebben op mantelzorgers, zoals begrenzing.
Welke stappen heeft Dovida gezet om het thema te implementeren en te borgen in uw organisatie?
- Er worden vanuit Dovida verschillende trainingen gegeven aan het support team om betere ondersteuning te kunnen bieden aan CAREGivers en daarmee mantelzorgers.
- We zijn als vestiging onderdeel van een landelijke organisatie en bespreken het thema ook op alle niveaus binnen onze organisatie.
- Afspraken zijn gemaakt met MVT om verdiepende trainingen en aanwezigheid bij bijeenkomsten te organiseren waarmee we al onze medewerkers meer bewust willen maken van het thema en beter willen bekwamen.
Bekijk hier ons volledig overzicht van Mantelzorgvriendelijk erkende organisaties.
